Práce žáků 9. ročníku - ÚVAHA

 

Tomáš Malina 9. A (červen 2016)                           Mobilní telefony v našem životě

Chtěl bych se společně s vámi zamyslet nad problematikou dnešní doby. Jak vnímám telefony v našem životě, jaké mají výhody a nevýhody.

Zamysleme se, žijeme přece v době blahobytu. Všeho máme dostatek, téměř vše, na co jen pomyslíme. Bohužel někteří lidé si neváží toho, co mají a své nejnovější telefony mění jako ponožky. Už to vnímám jako chybu, jenže není to přece o telefonech, ale o lidech. Ovlivnila dnešní moderní doba v čele s telefony lidi natolik, že si neváží ničeho, co mají? Raději si lehnou a věnují se jen svému telefonu. Můj názor je že ano. Mobily ovlivnily společnost tak moc, že někteří lidí zapomněli, co je to kniha, co je to sport. Mnoho lidí oponuje tím, že mobil má přece mnoho výhod. Jak jinak bychom zavolali vzdáleným příbuzným, domluvili se s přítelem na srazu, dali vědět rodičům. Nepopírám výhody dálkové komunikace, kterou nám mobil nabízí, ale dříve to přece taky šlo. Neříkám, že budu rodičům posílat dopis, kdy se vrátím domů, ale navštívit, místo zavolat, má určitě něco do sebe.

Co se týče komunikace, má přece každý mobil tyto výhody. Proč tedy kupovat telefon za obrovské peníze? Mobil se spoustou vymožeností. Proč kupovat mobil, který bude za něco stát, když sám nebudu stát za nic? Proč neinvestovat peníze raději do sebe, do sportu, na koupi věcí pro lidi, které máme rádi!

Bohužel zamýšlíme se nad problémem, který nemá řešení. Nebo snad ano? Každý nechť rozhodne sám, jak moc se nechá svým mobilem ovlivňovat. Lidé si už dávno nevypráví zážitky z dovolené, nebo tábora, raději je napíšou na internet a přidají k nim nějakou fotku. Děláme věci, které nemáme rádi, jen abychom to mohli ukázat ostatním. Neustále se snažíme mít tu nejlepší fotku z toho nejlepšího telefonu. Bez mobilu bychom nevyšli z domu, bez mobilu bychom nešli do školy.

Na závěr se zamysleme nad tím, jestli opravdu tolik potřebujeme svůj telefon. Zkusme jej aspoň na chvilku odložit a jít ven s přáteli. Přestat psát a začít mluvit. Přestat číst a začít poslouchat.

 

  Zuzana Janásová 9. A (červen 2016)                                                                         

                                                                     Mobilní telefony v našem životě

           Jsou všude! Ať už jedu autobusem, vlakem, či se procházím po městě, slyším to, cinkání SMSek a zvonění různých melodií. Má ho už skoro každý, dovolím si říct, že všichni. Ať už jste staří, či mladí. Myslím si, že bez téhle věci si nedovedete představit svůj každodenní život. Kam se podívám, každý drží ve své ruce dotykové, občas i tlačítkové svítivé věcičky. Ano, jak jste již mohli poznat, jsou to mobilní telefony. Jejich popularita vzrostla tak, že když někdo v téhle době nemá drahý mobil, je prostě „out".
           A proč se mobilní telefony tak proslavily? Myslím si, že je to z toho důvodu, protože se postupně vyvíjely z malých, tlustých a tlačítkových až po tenké, velké a dotykové „krabičky". Postupem času se do telefonů přidal internet a tím to vše začalo. Stahování různých populárních internetových aplikací, např. Facebook, Snapchat, Instagram a mnoho dalších. Přidal se lepší „foťák", jak se zadní kamerou, ale i s přední kamerou a díky tomu vznikly tzv. selfie fotky, které jsou velmi oblíbené u mládeže, ale již se rozrůstají i k dospělým. Taky se vylepšilo telefonování a psaní SMSek. Můžeme spolu komunikovat a to stačí jen pár kliků na náš mobilní displej. Nové telefonování se zdokonalilo tím, že můžeme dotyčné osobě zavolat a zapnout si tzv. videohovor, tím pádem se s požadovaným člověkem můžeme vidět. Nebo stačí jen dvakrát ťuknout na svítivou obrazovku a tím rychle vytočit číslo pro pomoc.
          A co je na mobilu to kladné? Je důležité si uvědomit, že mobil je i užitečná věc. Můžeme volat, komu chceme. Když jedeme třeba na dovolenou, jednoduše si do mobilu stáhneme oblíbené písničky, videa, filmy. Taky si můžeme svůj mobil obohatit cizími slovníky, dobrou kalkulačkou, převodníkem měn, zkrátka čímkoliv. Díky již zmiňovaným sociálním sítím můžeme rychle a snadno komunikovat se svými kamarády třeba i z jiných zemí. Náš mobil nás dokáže zabavit s hrami.
          Je důležité si uvědomit, že mobil má i své zápory. Domnívám se, že většina lidí se na svém mobilu stala závislými, už bez něj neudělají ani krok. Ať už jdou na zahradu, či si dávají chutný oběd, všude ho mají s sebou. Mezi rizika mobilu taky patří seznamování se s cizími lidmi přes různé textování. Někteří lidé můžou být vlezlí, pořád nám psát, v nejhorším se nám do mobilu nabourat, zjistit naši polohu, stáhnout si naše fotky. Ještě je celkem nepříjemné, když vašim rodičům přijde vyúčtování. Další nepříjemnou situací je, když jdete do kina, divadla, na koncert, ale i na nějakou prohlídku a zapomenete si vypnout zvuk mobilu. A co se stane? Jak naschvál vám tam začne zvonit, všichni se na vás otočí a vy se cítíte v trapně. Stalo se vám to někdy?
          Podle mého názoru se lidé stávají na svém mobilu závislí. Ale proč? Mobily se stále vyvíjejí a tím se přidávají další a další funkce. Jsem zvědavá, co bude za pár let!

Práce žáků

Charakteristika literární postavy po uherskohradišťsku...

Charakteristika v 8.B

I tak obyčejný slohový útvar, kterým je charakteristika literární postavy, může dlouholetému učiteli českého jazyka přinést velké překvapení.Naše osmáčky zpracovaly slohovou práci na téma Harry Potter veskrze poeticky.Doslova poeticky.Když mi odevzdávaly práci k ohodnocení, nevěřila jsem vlastním očím. Texty byly zveršované!!Mé srdce milovníka poezie zaplesalo a ihned jsem dívky vyzvala, aby své výtvory prezentovaly na naší školní recitační soutěži.Přestože dívky přednášely nesoutěžně,sklidily obrovský aplaus a vyvolaly nadšení především u vedení naší školy, která se soutěže zúčastnila coby porota.

Nyní se i Vám nabízí možnost pokochat se večným uměním, kterým dokáže lidská bytost sešněrovat slovo tak, že pohladí duši každého čtenáře. 

 

Puberta, aneb myslím, tedy jsem...

Úvaha na volné téma

Žáci 8.B mají tvůrčího ducha. To jsem pochopila poměrně záhy.V hodinách stylistiky jsem jako ryba ve vodě. Žáci myslí v širokých souvislostech, nejsou leniví své myšlenky poskytnout světu, a rozhodně píší zajímavé texty. Posledním slohovým útvarem, který letos probíráme, je úvaha. Celý rok se těším právě na tuto roční dobu. Je nesmírně zajímavé sledovat v průběhu týdnů, jak se žáci otevírají (nebo naopak uzavírají:-) a jsou ochotní mi sdělovat své nejniternější myšlenky a pocity. Jsem těm mladým a čistým lidem za to vděčná. Připomínají mi tím,že život je pestrý a že se nemusí scvrknout jen na plnění povinností, ale že je v něm mnoho momentů hodných k zamyšlení a také otázek, které stojí za hledání odpovědí.

Texty jsou anonymní a neprošly pro zachování autenticity korekturou vyučujícího.

 

Popis místnosti

Vysněný pokojíček

Slohový útvar popis místnosti bývá poněkud nudnou záležitostíí pro všechny zúčastněné. Není zde moc prostoru pro kreativitu, protože je nutné dodržet předem stanovený postup , při němž musíte být věcný a přesný. Ve čtenáři, či posluchači má takovýto popis vyvolat detailní obraz popisovaného. Naši šesťáci se  v hodinách slohu velmi snaží, proto jsem chtěla i tuto nudnou látku okořenit trochou prostoru pro fantasii a snění.

Žáci dostali za úkol si představit pokojíček, případně, kdo si troufnul, celý byteček, v jakém by chtěli skutečně žít. Měli se soutředit na dispozici místnosti, její barevné  řešení a samozřejmě na detaily v podobě předmětů a prvků, bez nichž by si nedokázali svůj milovaný prostor ani představit. Místy vznikaly velmi originální návrhy. Jmenovat za všechny takové bych mohla třeba pokoj tvořený velkým akváriem se žraloky, či obří herní prostor vybavený high technologiemi 22. století. 

Podívat a možná i rodičovsky se inspirovat můžete na tomto odkazu:

 

Komix u osmáků

Zemská jabka

Když žáci 8. tříd viděli, že si šesťáci v hodinách literární výchovy ,,hrají" na ilustrátory a tvůrce komixů, chtěli taky.

Dostali tedy do rukou text o zemských jabkách, který byl původně kramářskou písní, a převedli tento prastarý formát do současné podoby, tedy do podoby komixu. 

V kostce: jde o starý příběh z 18. století, který se  na českém území přenášel lidovou slovesností pomocí tzv. kramářů. Šlo o potulné muzikanty, pěvce, kejklíře a komedianty, kteří sbírali informace po všech koutech světa a přednášeli, zpívali a předváděli je na jarmarcích a tržnicích široko daleko, čímž vnášeli kýžené informace i do míst, kde by se klidně mohlo žít jako ve středověku i ve 20. století. Takový starodávný internet:-)

V tomto konkrétním příběhu jde o zavedení brambor do jídelníčku českého obyvatelstva v 18. století. Jednoduché, výstižné obrázky naši osmáci zpracovali excelentně.

 

Projektový týden na Větrné

Literární tvůrce celého světa, spojme je.

Naše škola se s velkou vervou pustila do oslav Země. Žáci školního parlamentu se domluvili, že si nejlépe připomeneme, jak je naše Země pro nás důležitá tím, že si každý den v týdnu od 25.dubna do 29. dubna oblečeme tričko v barvě daného kontinentu. Barvy kopírovaly barevnost olympijských kruhů. V pondělí jsme přišli v černé. To kvůli Africe. V úterý zase modří. To jsme byli doma, v Evropě. Ve tředu jsme školní prostředí osvěžili australskou zelenou, ve čtrvtek jsme zčervenali jako americký steak a v pátek jsme se těšili na exotický oběd ve žlutých barvách Asie.

Žáci šestých ročníků měli v pátek pospojovat všechny kontinenty jmény spisovatelů z celého světa a seznámit se tak se světovými autory. Byli dokonce překvapení, že v Africe mají spisovatele:-)

Zde můžete vidět, jak hezky jim to šlo. (fotogalerie)

 

Máme rádi obrázky

Komix v šestkách

Jistě si vzpomínáme na dobu, kdy jsme jako malí nejraději sahali po knížkách plných obrázků. Někteří tuto preferenci mají dodnes:-).

Jenže není lepšího způsobu, jak ukojit tuto zálibu, než si komix vyrobit vlastní rukou.

V šestých třídách jsme se s chutí vrhli na projekt, kdy zadáním bylo, aby žáci převyprávěli prozaický text lidové bajky Zajíc a želva pomocí obrázků.Vznikly moc hezké práce, v nichž se spojily ilustrace s příběhem a nezapomněli jsme ani na ponaučení, které má bajka vždy přinést.

Kdybychom snad přeci nedokázali příběh z obrázků,,vyčíst", nevadí, můžete si jej přečíst zde:

Potkala želva zajíce a začali se bavit. O známých, o životě a také o rychlosti.

,,Mám nohy rychlé jako blesk," řekl zajíc.

Želva se toho chytla. Ukázala na vzdálený strom v poli. Zeptala se:

,,Kdo z nás dvou tam bude první?"

,,Já," řekl zajíc, ,,samozřejmě."

,,Kdepak. Já to budu," na to želva.

,,Zbláznila ses?" podivil se zajíc.

,,Jak můžeš něco takového tvrdit, když nožičky máš kraťoučké jak soudky. Chceš se snad vsadit?"

,,Chci," odpověděla želva.

Vsadili se, domluvili pravidla, odstartovali - vyběhli.

Zajíc vyrazil jako šíp a smál se.Když vběhl na louku, zastavil se a udělal tři kotrmelce. ,,To je krásná tráva," přivoněl. A začal se hned cpát. ,,Závod je to napínavý," chechtal se s plnou pusou, když viděl, jak je želva vzadu. ,,Trochu si zdřímnu," napadlo ho.

Když se probudil - slunce ušlo kousek- vzpomněl si zajíc na závod. Rozhlédl se. Ouha! Želva byla pár kroků od cíle. Zajíc vyrazil jak nejrychleji uměl, ale nestihnul to: skončil druhý.

Želva mu řekla:,,Důstojná vytrvalost je rychlejší než zbrklá potřeštěnost."

S komixy našich šesťáků se můžete seznámit pod tímto odkazem:

Český jazyk 2

Básnění na Větrné

I naši žáci mají básnické střevo a jsou rádi, když mohou projevit své citlivé a něžné já.V hodinách českého jazyka je pro tento způsob sebevyjádření spousta místa.Nejprve jsme se ve šesťáky pokoušeli o japonský způsob veršování, tzv. HAIKU a pak jsme si troufli i na rýmovačky na bázi asociace.

Zadání znělo:napiš první písmeno svého křestního jména a první slovo, které tě napadne, když ho vidíš.Vznikly roztomilé veršíky, které si můžete pročíst při odpolední kávičce.

Baďurová Sabina, Stromek

Na zahrádce stromek stojí,

Podzimu se hodně bojí.

Když měsíc říjen nastane,

Listí mu zase všechno upadne.

Havlíčková Agáta, Aligátor

Tenhle chytrý aligátor,

Má doma regulátor.

Reguluje energii

 A myslí při tom na ekologiiJ

Bartošíková Eliška, Emička

Naše pračka Emička

Pere velmi zlehýčka.

Pod elektrickým proudem muí být,

Jinak budu muset eurem opravu uhradit.

Gibalová Aneta, Auto

Auto, auto, autíčko,

Červené je jako jablíčko.

Do školy a zase zpět,

Doveze nás vždycky hned.

Táta řídí,máma sedí,

Občas spolu v autě i jedí.

Děti vzadu usínají,

 rodiče jim k tomu pějí.

Děti usly na polštářku

a byl konec jejich nářku.

Kedroňová Barbora, Panika

Boémba tiká tik a tik,

Všude kolem je jen křik.

Všichni rychle utíkají,

 A potom se schovávají.

Štěpáníková Michaela, Myš

Já jsem malá myška,

jsem chytrá jako liška.

Mám malá očka,

 ráda by mě  smlsla kočka.

Kanpčiková Beáta,Baletka

Naše malá Anetka

Chce být slavná baletka.

Pata, špička, otočka,

Vlní se jí suknička.

Cvičí téměř celý den,

Plní si tak velký sen.

Kočenda Václav,Vana

Když sedím ve vaně

Koušou mě piraně.

Každou chvíli to štípne

Jako když kuře pípne.

Kdybych tam měl žraloka,

Tak se vody nalokám.

Kaláč Jakub,Jablko

V sadě červenají se jablíčka,

Čeká na ně mopje zlatá mamička.

Už budou zralé, já to vím,

Rychle si pro ně poběžím.

Donesu je domů mamičce,

Budou sladké velice.

Bude to trvat jen chviličku,

Udělá mi dobrou buchtičku.

Pospíšilová Karolína,Květen

Krásný jsi měsíci květen!

Škoda, že v roce jen jeden.

Proč tě není mnohem víc?

No, neptej se mě,

Já také nevím nic.

 

Činnost přírodovědného kroužku 2017/2018

V letošním školním roce zahájil svou činnost na naší škole přírodovědný kroužek. Cílem kroužku je pozorovat přírodu, vzbudit zájem o přírodní jevy a povzbudit kreativitu žáků. Dne 27. 3. 2018 jsme se zaměřily na brambory (lilek brambor), protože právě nastal čas sázení hlíz.

Z hlíz jsme izolovali bramborovou šťávu, která obsahuje škrobová zrna. Provedli jsme důkaz škrobu jodovou tinkturou ve šťávě i na řezu hlízou.

Dále jsme pozorovali škrobová zrna pod mikroskopem. Na přiložené fotografii je vidět vrstevnatá struktura škrobových zrn (viz. obrázek pořízený žáky)

Protože právě probíráme v osmém ročníku trávící soustavu člověka, provedli jsme důkaz trávícího enzymu amylázy ve slinách. To je enzym, který rozkládá škrob. K tomu jsme použili opět bramborovou šťávu.

U bramborové šťávy jsme orientačně zjistili pH – roztoku. Možná má právě její mírně zásaditý charakter má vliv na využití bramborové šťávy v lidovém léčitelství na léčbu problémů s trávící soustavou.               

Foto

Zpracovala P. Pospěchová.




Představujeme se